Inspiration til eftertanke

Tips og tricks til en bedre hverdag

Derfor skal

du ikke

undgå sukker !

Vi ved det godt. Sukker er skidt for kroppen.


Jeg har læst mange forskellige blogs/artikler, der angiver sukkeret som en af årsagerne til at vi bliver syge. Både caries, diabetes,  alzheimer, ADHD, hjerte-kar-sygdomme, kræft mm. bliver nævnt som en følge af for stort sukkerforbrug.


Måske har du også læst om sukkerets skadelige virkninger ?
Uanset om der er videnskabeligt bevis for udsagnene, skaber artiklerne en
frygt. En frygt for at blive syg.


Derfor tror jeg, at rigtig mange har et ønske om at holde op med at spise
sukker, så vi kan leve længe uden sygdomme.


Det kan give bagslag
Desværre er det et ønske, som kan give det helt modsatte resultat. For
nogen ender det med at blive en kamp mod sukkeret, som paradoksalt nok
ender i sukkerorgier og overspisning. Sukkeret bliver en fjende, som vi
prøver at bekæmpe, og det er en kamp, som kan være svær at vinde. For
når vi prøver at undgå noget, kommer det let til at fylde alt for meget, og
det kan opleves som et afsavn. Når vi har holdt os fra sukker i en periode,
bliver savnet så stort, at vi måske ender med at give efter for trangen til
noget sødt, og spise alt for meget på en gang.


Hvad kan du gøre i stedet ?
Du kan ændre dit mål, så du ikke går efter det perfekte – 100%
sundhed/nul sukker - men vælger et mål, hvor du tillader dig selv at spise
lidt sukker.
Slut fred med sukkeret.
Accepter at du har lyst til sukker.
Det smager jo godt – det kan ingen vist nægte...


Når du slutter fred med sukkeret kan du tillade dig selv at nyde det – og
nøjes med små mængder. Og måske en bedre kvalitet.


Med tiden kommer du måske også der til, at du ikke behøver at spise
sukker hver dag, for du ved, at du har et valg. Du kan vælge at spise det.
Du kan vælge at lade være. Hvis du ikke får noget i dag, kan du få noget i
morgen. Det er ok.


Lyst til at vide mere ?
Der er utallige grunde til, at vi spiser for meget sukker og har svært ved at
styre forbruget. Måden vi håndtere vore følelser kan f.eks. have stor
indvirkning. Derfor er der flere forskellige veje til at ændre dine sukkervaner.


Hvis du er klar til at slutte fred med sukkeret, kan jeg guide og støtte dig
gennem din proces, hvor vi fokuserer på hvad netop du har brug for, til at
få et mere afslappet forhold til sukker - og mad i øvrigt.

Hvad skal jeg spise ?

Undersøgelser viser noget nyt hver måned, og nye kostretninger

bliver jævnligt udråbt som løsningen på alle sundhedsudfordringer.


Du har måske prøvet de fleste kostretninger:

LCHF, Keto, stenalderkost, vegansk, middelhavskost, raw food osv.

Og er blevet mere forvirret og usikker på, hvad der er sundt ?


Man kan blive helt stresset over alle de velmenende kostanbefalinger …

Kald det bare madstress.

Og alle undersøgelser viser, at stress reducerer vores sundhed.


Så hvad skal du spise ?

Hvordan holder du dig sund og rask og sikrer dig, at du får alle de vitaminer, mineraler og byggestene, som din krop har brug for ?


Jeg er ikke uddannet hverken diætist eller ernæringsekspert.

Til gengæld har jeg læst om – og afprøvet de fleste kostretninger.


Jeg er kommet frem til, at der findes ikke en enkelt kostretning, der passer til alle.

Desværre. Hvis bare det var så let :-)


Mit råd til dig er derfor: Spis det som virker for dig.


Måske henter du inspiration fra flere forskellige kostretninger.

Du behøver ikke følge dem slavisk, hvis det ikke virker for dig.


Og øv dig så i at lytte til din krop.

Hvad har den brug for ?

Hvad gør din krop glad ?

Hvad gør den let og energisk ?


Og måske indretter du helt naturligt din kost efter

Hvordan din krop har det (Er du udfordret af sygdom eller ikke ?)

Årstiden (Varme tunge retter om vinteren, lette kolde retter om sommeren)

Hvor du er i livet (Er du gravid, træner du meget i en periode, er du i overgangsalder ?)


Din krop er klogere end du tror.

Den ved hvad den har brug for

Løsningen er at lytte til hvad den fortæller dig <3


Jeg tror på, at det er den kostretning, 

der kan give dig den højeste sundhed i det lange løb.

Kan du mærke 

livet ?

Føler du, at du står på sidelinien i dit eget liv ? Som om du lever i en osteklokke, eller en tåge, og kigger på livet der går forbi, uden at du rigtig deltager i det ?

 

Jeg havde selv den fornemmelse i mange år. Jeg følte det, som om jeg befandt mig i en tåge, som jeg ikke kunne komme ud af. Det var frustrerende, og jeg anede ikke, hvordan jeg kunne slippe ud....

 

Hvis du også har det sådan, kan det være fordi du er ude af kontakt med dine følelser. At du ikke kan eller tør mærke dem.

 

Når du kan (og tør) mærke dine følelser, kan du mærke livet. Dets op- og nedture. Glæderne og sorgerne, dramaet og roen, frygten og trygheden.

 

Hvordan kunne det ske ?

Når du er ude af kontakt med dine følelser, når du ikke kan (eller tør) mærke dem, så er der altid en god grund til det. Du har sikkert ikke bevidst afskåret kontakten med dem. Du har gjort det for at overleve da du var helt lille.

 

Som barn har du måske erfaret, at det var ”farligt” for dig at mærke og vise dine følelser. Du har måske fornemmet, at dine forældre ikke brød sig om at du var ked af det. Eller at de tog afstand fra dig, når du var vred. Så holdt du efterhånden op med at vise disse følelser. Du lærte ikke at håndtere dem, og turde ikke mærke dem.

 

Uanset hvad, så kan det være skræmmende, når du mærker, hvordan kroppen reagerer på dine følelser.

 

  • Når hjertet hamrer af angst.

  • Når tårerne presser sig på af sorg.

  • Når vreden får dit blod til at koge

 

Det interessante er, at jo mere du prøver at skjule følelsen, at få den til at gå væk, jo mere vil den presse sig på. Hver gang du prøver at skubbe sorg, vrede, angst eller frygt væk, vil følelsen sætte sit aftryk i din krop. Den vil lagre sig der, og hobe sig op. Når der ikke er plads til mere, skal den ud. Og den kommer ud som et overtryk. Ukontrolleret og ude af proportioner. Du kan ikke holde den tilbage.

 

  • Den indestængte vrede kommer ud som råb og skrig 

  • Sorgen kommer ud som en flod af ustoppelige tårer

  • Angsten kommer ud som en rysten, der efterlader dig ude af stand til at handle.

 

Hvordan kan du ændre det mønster ?

Det kan du ved at acceptere dine følelser. Giv dig selv lov til at føle, det du føler. Få afløb for dine følelser i små portioner, når du mærker dem.

 

  • Sig fra når du bliver vred.

  • Tillad dig selv at mærke frygten, når du bliver bange

  • Giv dig selv omsorg, når du mærker sorgen, og lad tårerne trille, hvis de kommer.

 

Du behøver ikke at vide præcis hvad du føler. Alt du behøver at gøre, er at turde mærke, hvad der sker i din krop, og lade det ske.

 

Lad dig ikke skræmme.

 

Vær nysgerrig i stedet.

 

Når du er blevet ven med dine følelser vil du opleve mindre frygt, en mere fredfyldt væren, mere selvtillid og du vil igen turde mærke livets puls.

 

Hvis du længe har lukket dine følelser ude, kan det virke overvældende at tage kontakt til dem. At se dem direkte i øjnene og ikke kigge væk. Her kan det være en fordel, at udforske dem sammen med en, der kan være ved din side i processen.

 

Som psykoterapeut kan jeg rumme dine følelser sammen med dig.

 

Jeg kan guide dig ind i følelsernes landskab, nænsomt og blidt.

Nysgerrigt og undersøgende. I dit tempo og med dig som ekspert i dine følelser.

 

Det var netop det, der fik mig ud af min osteklokke. I terapi blev jeg rummet med alle mine følelser. Både al den gamle sorg, vrede og frygt, der havde hobet sig op i mig, og det jeg mærkede i nuet. Jeg lærte at håndtere følelserne, at være med dem og acceptere dem. I dag kan jeg være nærværende, og jeg kan mærke livet med alle dets op- og nedture. Jeg føler mig levende. 

PSYKOTERAPI

HYPNOTERAPI

EFT

HEALING


ADRESSE & TLF

Pedersholms Allé 39

7100 Vejle

23 31 44 19

Copyright © Alle rettigheder forbeholdes